Video-lekce: Číslovky: vše co vědět
Co se v této lekci naučíte:
- Představení číslovek jako slovního druhu a jejich základní rozdělení na určité (lze vyjádřit číslicí, např. pět, pátý) a neurčité (nelze vyjádřit číslicí, např. mnoho, několikátý).
- Klasifikace čtyř hlavních druhů číslovek podle otázek, na které odpovídají: základní (kolik?), řadové (kolikátý?), druhové (kolikerý?) a násobné (kolikrát?).
- Vysvětlení a nácvik klíčových pravopisných pravidel, zejména psaní tečky za řadovými číslovkami zapsanými číslicí (skončil na 3. místě) a psaní víceslovných základních číslovek zvlášť (sto dvacet pět).
- Shrnutí pravidel pro skloňování číslovek, s důrazem na specifické tvary: dva/oba s jednotným tvarem dvěma/oběma ve 3. a 7. pádě, tři/čtyři s koncovkou -emi v 7. pádě a skloňování číslovek sto, tisíc, milion, miliarda podle vzorů podstatných jmen.
Materiály k lekci
Co už umíte:
Číslovky a vše co o nich potřebujete vědět
Tuto lekci pro vás garantuje Ing. Radek Janušek
Expert na přípravu k přijímacím zkouškám z matematiky a češtiny s více než 10 lety praxe.
Více o lektorovi
Dobrý den, vítejte u další lekce češtiny vašeho přípravného kurzu k přijímačkám. Dnes se budeme věnovat dalšímu slovnímu druhu, a to číslovkám. Číslovky jsou v pořadí čtvrtý slovní druh, který určuje počet, pořadí, množství druhů a dále také vyjadřují, kolikrát se něco dělá či vyskytuje. Číslovky máme určité a neurčité. Číslovkami určitými můžeme vyjádřit přesný počet. Mohu si pod nimi představit reálné číslo. Tedy například jedna, dva, deset, sto, tisíc, první, druhý, stý, dvoje, patery, jedenkrát, stonásobný a tak dále. Číslovky neurčité nevyjadřují přesný počet, a proto je nelze vyjádřit či zapsat číslicemi. Tedy například opět mnoho, několik, několikátý, kolikery, kolikrát, mnohokrát, kolik a tak dále. Pojďme si na rozehřátí udělat první cvičení. Zde máme určit slovní druhy a u číslovek, pokud je tedy najdeme, musíme říct, zda je to číslovka určitá, nebo neurčitá. Toto cvičení si prosím udělejte sami a hned se na něj vrhneme společně. Pokud si nejste jistí, zda nějaké slovo je číslovka, možná vám pomůže některá z těchto otázek. Na číslovky se ptáme kolik, kolikátý, kolikerý, kolikrát a takové podobné. Tak, snad už to máte a pojďme tedy na to. Jako první tady máme slunce. Pamatujeme si, že podstatná jména jsou názvy osob, zvířat, věcí a tak dále. Tedy vidíme, že slunce musí být podstatné jméno. Tak já jsem to podstatné jméno napsala číslem, tedy jedničkou, ale pro vás bude asi lepší, když si to budete psát rovnou slovy, jelikož v přijímacích testech bude od vás požadováno, abyste to psali právě slovy. Tak, pojďme na další. Tady máme rychlý. Ptáme se jaký? Rychlý, tedy toto musí být přídavné jméno. Další máme několikerý, ptáme se na to kolikerý, a to už víme, že bude číslovka. A ještě si určíme jaká. Z toho slova nepoznáme, jaké konkrétní číslo to je. Nevíme kolik přesně, tedy toto musí být neurčitá. Tak a poslední, patero. Toto opět bude číslovka a zase buď určitá, nebo neurčitá, takže řekneme si kolik a to už můžeme určit, bude to pět párů. Ano, takže máme nějaké konkrétní číslo, tedy toto je určitá. Tak, pojďme na další sloupeček, jako první tady máme DO. Do se vždy vyskytuje v nějakém spojení, třeba do tašky. Tedy toto musí být předložka. Ale. Spojuje věty v souvětí, to musí být tedy spojka. Mnohokrát, toto bude opět číslovka. Ptáme se na to kolikrát, tedy už vidíme číslovku. Tak a zase, je určitá, nebo neurčitá? Z toho nepoznáme nějaké konkrétní číslo, tedy toto musí být neurčitá. Měsíční. Ptáme se jaký? Měsíční, tedy toto musí být přídavné jméno. Tak další máme Ať, toto si musíme zapamatovat, že je částice. Většinou také bývá na začátku nějakých vět. Ano, takže částice. 1x, ptáme se kolikrát? 1x, tedy toto musí být číslovka. A už tady máme konkrétní číslovku, ano, máme nějaké číslo, je to konkrétní, tedy toto musí být číslovka určitá. Tak se, to si určitě pamatujeme z minulé lekce, kde jsme probírali zájmena, a toto musí být tedy zájmeno, ano. A pamatujeme si také, že se řadí k zájmenům osobním. No, tak. Stejně tak si pamatujeme, že takový je také zájmeno, konkrétně tady ukazovací. Tak, jasně. Ptáme se jak? Jasně, tedy toto musí být příslovce. Tak. Jenž, opět zájmeno, také si to pamatujeme z minula určitě. A zájmeno je to vztažné. Tak, další máme leckdo, opět zájmeno a tentokrát neurčité. A jako poslední máme sám, toto bude také zájmeno, a to ukazovací. Tak rozcvičku jsme určitě dobře zvládli a nyní se tedy můžeme podívat na druhy číslovek. Máme čtyři druhy číslovek, a to základní, řadové, druhové a násobné. Tyto druhy pak dále rozdělujeme na určité a neurčité. Nejprve se podíváme na číslovky základní. Tyto odpovídají na otázku kolik. Uvedeme si některé příklady. Jak vidíme, dělíme to na určité a neurčité. Některé určité by byly například jeden, potom samozřejmě jedna, jedno, dva, dvě, tři, sto, tisíc, milion, miliarda a tak dále. A neurčité máme kolik, tolik, několik, málo, mnoho a tak dále. Tak a co je tady u toho důležité? Určitě si zapamatujte, jak budeme číslovky psát. Každou číslovku píšeme zvlášť. Pojďme se podívat na nějaké příklady. Máme tady 21, píšeme 20 mezera 1. 135, píšeme 100 mezera 30 mezera 5. Můžete se také setkat se slovy, kde je to psané obráceně, tedy například jedenadvacet, devětadevadesát, stopětatřicet. V takovýchto případech se to celé píše jedním slovem. Další máme číslovky řadové. Tyto odpovídají na otázku kolikátý. Například tedy kolikátý doběhl, kolikátý se umístil v závodě a tak dále. Opět vidíme, že je rozdělujeme na určité a neurčité. Tady máme ty určité například první, druhý, třetí, stý, tisící a tak dále. Ty neurčité máme několikátý, kolikátý, tolikátý a tak dále. Tak a tady je důležité si pamatovat, že za řadovými číslovkami, které jsou napsány číslicemi, píšeme vždy tečku. Tedy pojďme opět na příklady. Máme tady 2. patro. 10. strana. Ano? Tak, třetí druh jsou číslovky druhové. Tyto odpovídají na otázku kolikerý. Například, kolikery máš doma boty? Tam se ptáme, kolik druhů nebo kolik párů bot má někdo doma. Odpověď může být například patery, tedy pět párů různých bot, nebo pět různých druhů bot. Takže například bačkory, tenisky, sandály, boty do tělocvičny a zimní teplé boty. Ano, patery, tedy různé druhy bot. Často se s nimi setkáváme ve spojení s pomnožnými podstatnými jmény, například dvoje kalhoty, troje noviny. Opět se dělí na určité a neurčité. Určité jsou například dvojí, dvoje, trojí, troje, patery a tak dále. Neurčité jsou kolikery, tolikery, několikery a tak dále. Tak a poslední jsou tady násobné. Tyto odpovídají na otázku kolikrát nebo kolikanásobný. Tedy vyjadřují, kolikrát se něco vyskytuje, dělá nebo kolikrát se něco znásobilo. Tak opět se dělí na určité a neurčité. Tedy určité jsou například jednou, dvakrát, dvojnásobný, stonásobný a tak dále. Dále si taky můžeme všimnout, můžeme psát jedenkrát, dvakrát, třikrát a to se píše číslem, tedy v případě jedenkrát bude 1x. Tak a ještě máme neurčité, například kolikrát, tolikrát, několikrát a mnohokrát. Tak, nyní si toto vyzkoušíme na druhém cvičení. Toto se týká tedy číslovek, které máme napsat slovy. Tak toto cvičení si prosím vypracujte a zkontrolujte si ho podle řešení. Tak a my se rovnou vrhneme na třetí cvičení. Zde máme v textu vyhledat číslovky základní, řadové, druhové a násobné. Pojďme se na pár vět podívat společně. Tak, první větu máme. Dnes na hřišti bylo deset chlapců. Z toho poznáme, že číslovka bude deset. Tak, a teď ještě který druh. Tak na to deset se ptáme, kolik chlapců? Deset. A z toho už poznáme, že takto se ptáme na číslovky základní. Stejně tak to budeme dělat v druhé větě. Karlova univerzita oslavila 673. výročí svého trvání. Toto tedy samozřejmě bude mít číslovku. Toto bude číslovka, já to jenom označím. Tak, číslovka bude toto. A teď už od té tečky poznáme, že toto musí být číslovka řadová. Takže tak. Samozřejmě pokud by nám to nebylo jasné podle té tečky, pořád se můžeme zeptat, kolikáté výročí. A odpovíme si, a toto už víme, že bude tedy číslovka řadová. Ano, kolikáté. Tak, nyní skočíme na čtyřku. Vyjmenuji čtvero ročních období. Tak a nyní zase uděláme další skok, a to na šestku. Stokrát nic umořilo osla. Tak zde bude číslovka stokrát. Tak a ptáme se kolikrát? Stokrát. Toto musí být číslovka násobná. Tak zbytek cvičení si zkuste vypracovat sami, samozřejmě stejně jako já, prosím, používejte ty otázky, to vám opravdu hodně pomůže. Tak a když už to budete mít, prosím, zkontrolujte si to podle řešení. Čtvrté cvičení, kde máte číslice nahradit slovy, si nejprve zkuste sami a poté si to přečteme společně. Tak, pojďme si to tedy pročíst společně. Mám dvě tety. Odebíráme troje noviny. Jeli s námi moji čtyři bratranci. Mám doma dvoje housle. V obuvi mi nabídli sedm párů bot. Na dovolenou si vezmu aspoň troje plavky. Petr vezl na hory patery punčocháče, čtvery rukavice a šestery ponožky. Mám dvoje brýle, jedny na čtení a jedny sluneční. Nyní pojďme na páté cvičení. Zde máme doplnit tečku tam, kam patří. Tak pojďme na první spolu. Postoupili jsme do páté třídy. Zde máme tedy číslici 5, takže říkáme do páté třídy, do kolikáté. Z toho vidíme, že toto bude číslovka řadová a víme, že za řadovou číslovkou vždy musí být tečka. Teď vypracujeme cvičení 4 na straně 75 nahoře. Tady u toho tečka nebude, číslovka řadová to není. Pojedeme vlakem ve 20 hodin 30 minut. Opět toto nejsou řadové číslovky. V soutěži jsem skončil na třetím místě. Ptám se, na kolikátém místě. Toto bude tedy číslovka řadová, takže tam musí být tečka. Tak a poslední, koncert začíná v 19 hodin. Toto číslovka řadová nebude, takže tam tečka také nebude. Zbytek cvičení si prosím stejným způsobem vypracujte a poté si ho zkontrolujte v řešení. Stejně tak vás poprosím, abyste si vypracovali cvičení šesté a také si ho zkontrolovali podle řešení. A my už se vrhneme na další důležité téma. Povíme si, jak budeme skloňovat číslovky dva, oba či dvě, obě. Toto je opět další důležité téma. Číslovky oba a dva jsou zajímavé tím, že ve třetím a sedmém pádě mají pouze tvar oběma a dvěma. Například, zavolal jsem oběma dvěma kamarádům, šel jsem na výlet s oběma dvěma sestrami a oběma dvěma štěňaty. Toto pravidlo platí ve všech rodech. Protože se zde velmi často chybuje, pojďme spolu skloňovat podle tabulky. První pád, kdo, co, oba dva chlapci nebo obě dvě dívky. Druhý pád, bez koho, bez čeho, bez obou dvou. Třetí pád, komu, čemu, oběma dvěma. Čtvrtý pád, vidím koho, co, oba, dva. Šestý pád, o kom, o čem, o obou dvou. A sedmý pád s kým, s čím, s oběma dvěma. Všimneme si, že pouze v prvním a čtvrtém pádě se tvar slova mění podle rodu. Tedy máme oba dva chlapci a obě dvě dívky. Toto pravidlo se často pojí s párovými částmi těla. Tedy například oběma dvěma nohama, mával oběma dvěma rukama, koulel oběma dvěma očima, poslouchal oběma dvěma ušima. Pozor na slovo obouma, toto je hovorové a není správně. Ano, takže pozor na něj. Nyní pojďme na číslovky 3 a 4. Číslovky 3 a 4 nerozlišují rod, skloňují se pouze podle podstatného jména kost. Tedy opět skloňujte se mnou. První pád, kdo co? Tři a čtyři. Druhý pád, bez koho, bez čeho? Bez tří, bez čtyř. Třetí pád, komu, čemu? Třem a čtyřem. Čtvrtý pád, vidím koho co? Tři a čtyři. Šestý pád, o kom, o čem? O třech, o čtyřech. A sedmý pád s kým, s čím, se třemi, se čtyřmi. Tedy pamatujte si, že v sedmém pádě vždy píšeme s kým, s čím, se dvěma, s oběma, ale se třemi, se čtyřmi a vždy na konci měkké i. Číslovky vyšší, tedy číslovky 5 až 99, nerozlišují rod a mají jen dva tvary. Tedy například pět, bez pěti. Číslovky deset, dvacet, třicet a čtyřicet mají dvě podoby toho druhého tvaru. Tedy máme vždycky bez deseti i bez desíti. Ano, stejně tak dvacet, bez dvaceti i bez dvacíti a tak dále. Číslovky sto, tisíc, milion, miliarda skloňujeme jako podstatná jména. Sto skloňujeme jako město. Máme sto bez sta jako město bez města. Tisíc skloňujeme jako stroj. Tisíc bez tisíce jako stroj bez stroje. Milion skloňujeme jako hrad. Milion bez milionu jako hrad bez hradu. A miliarda, tu skloňujeme jako žena. Tedy miliarda bez miliardy jako žena bez ženy. Pojďme nyní na cvičení číslo sedm, tedy vyznačte správný tvar číslovky. Toto cvičení si prosím vypracujte a za chviličku se na něj podíváme společně. Tak snad máte a pojďme na to nyní společně. Odjíždějícím přátelům jsme mávali oběma rukama. Šárka si hraje se třemi koťaty. Hanka hovoří čtyřmi jazyky. Pan Novák pracuje do dvou hodin odpoledne. V obou rukách nesla tašky. Malý Ríša umí počítat do čtyř. Teta přijela se dvěma dětmi. Vybarvi obrázek čtyřmi pastelkami. Ve třech letech uměl počítat do sta. Pojďme nyní na osmé cvičení, tedy doplňte správné tvary číslovek dva, oba, dvě, obě a tvar podstatného jména. Poprosím vás, abyste si teď vypracovali polovinu cvičení, tedy prvních pět vět. Toto cvičení už je obtížnější. Pojďme si tedy těch prvních pět vět spolu zkontrolovat, než budete pokračovat. Tak, máme první větu, zvedni míč a tady bude oběma rukama. Tak, další. Mezi oběma městy jezdí vlak. Maminka šla na procházku se dvěma malými, jako mladými, syny. Do dvou oken bylo nutné koupit nové sklo. Přivezla dárek oběma bratrům. Tak. Dobrá, zbytek si prosím dopracujte sami a zkontrolujte podle řešení. Cvičení 9 a 10 si prosím také vypracujte sami a zkontrolujte podle řešení. Společně se podíváme na cvičení číslo 11, které je poněkud obtížné. Ve cvičení 11 doplňte správnou číslovku do přísloví a rčení. Česká ustálená spojení jsou v přijímacích testech velmi často, a proto bude toto cvičení dvojnásob užitečné. Pojďme nejprve na první řádek. Co myslíte, že bychom tady měli doplnit? Tak, bude tady dvakrát měř a jednou řež. Takže dvakrát měř a jednou řež. A co toto vlastně znamená? Znamená to, že je lepší věc pořádně rozvážit, než ji vykonáme. Ano. Dvojka je trošku těžší. Tak nevím, jestli vás tady něco napadne. A bude to jeden za osmnáct a druhý bez dvou za dvacet. Tak, takže to celé bude jeden za osmnáct, druhý bez dvou za dvacet. A to vlastně znamená, že jsou oba stejní. Tak, pojďme na třetí řádek, tedy kdo šetří, má za? Za tři. Ano, kdo šetří, má za tři. A toto úsloví nám říká, že chce-li člověk něco získat, měl by si na to nejprve naspořit. Tak, pojďme na čtyřku. Tak, čtvrtý řádek: plácal páté přes deváté. Toto možná znáte. Tak, páté přes deváté. Tak, a toto vlastně znamená, že někdo mluvil nesouvisle a nedávalo to smysl. Dobrá, tak co myslíte, že bude tady na pátém řádku? Když se dva perou, třetí se směje. Tak a toto znamená, že spor dvou stran někdy vede k tomu, že někdo třetí má z takové situace užitek. Tak, šestý řádek: jde mu to jedním uchem tam a druhým ven. Tak, toto znamená, že někdo tedy nevnímá nebo se nesoustředí. Tak, pojďme na další, tedy sedmý řádek. Tu informaci mám z první ruky. Tak, toto znamená, že mi to řekl někdo, kdo byl u té události osobně. Tak, osmý řádek. Povídali si mezi čtyřma očima. Čtyřma očima, výborně. A to vlastně znamená, že si povídali soukromně nebo beze svědků. Tak, všichni táhneme za jeden provaz. To znamená, že společně vyvineme úsilí pro úspěšný výsledek. Tak a poslední. Jde to s tebou od desíti k pěti. To znamená, že jde něco od lepšího k horšímu, což určitě není váš případ. Věřím, že i testové úlohy vám jdou lépe a lépe. Takže vás opět poprosím, abyste si tyto testové úlohy, co máte v této lekci, vypracovali za domácí úkol a zkontrolovali podle řešení. Tak a to už bude ode mě dnes všechno a budu se na vás těšit u příští lekce.